مقالات آموزشی

رازهای گفته نشده از جلبک دریایی

رازهای گفته نشده از جلبک دریایی


جلبک دریایی مادر همه کودها
آيا می دانستید جلبک دریایی قبل از تولید کودهای مختلف تجاری ، برای رشد گیاهان استفاده می شد؟

آيا مى دانيد، هنوز هم تاثیر آن ها بیشتر از کودهای معمولی می باشد و با قوی تر نمودن گیاهان، به سالم بودن آن ها و مقابله با تنش های محیطی مثل خشکی ، شوری ، آفات، حشرات و بیماری ها کمک می کنند؟!
پس حتما آن را در لیست محصولات خود داشته باشید و در کارنامه افتخارتان استفاده مناسب از جلبک دریایی را ثبت كنيد.

سوال

کود جلبک دریایی چیست؟


کودی که از منابع طبیعی جلبک دریایی به دست آمده و پس از جمع آوری مقدار کمی از آن شسته شده و با مرور زمان تمام مواد گیاهی آن تجزیه می شود.امروز گرایش کشاورزان ، باغداران و پرورش دهندگان گل و گیاه به سمت محصولات طبیعی کشیده شده است.مى دانيم همیشه کودهای ارگانیک و طبیعی خواص و مزایای بیشتری دارند.

فواید جلبک دریایی


جلبک دریایی جزء محرک های زیستی است که به محيط زيست کمک مى کند تا سالم تر بماند.
اگرچه ممکن است جلبک دریایی ،دارای مواد مغذى کمتری برای گیاهان باشد، اما مزایای دیگر و متفاوت آن ،قابل مقایسه با کودهای معمولی نیست.

١- ساختار جلبک دریایی قابل تجزیه بوده و ضرری برای محیط زیست ندارد.

2-منابع تامین آن زیاد است و می توان از همه اقیانوس ها از آن برداشت نمود.

3-تخمیر آن نیاز به مواد شیمیایی ندارد و هیچ ماده شیمیایی و گاز گلخانه ای در فرآیند تولید آن منتشر نمی شود.

جلبك دريايى و طبقه بندی ارگانیک


با وجود قوانین سختگیرانه برای محصولات ارگانیک، جلبک دریایی جزء کودهای آلی نامگذاری و گواهی شده است.

خاصيت کاهش شسته شدن:

می دانیم در زمان آبدهی مواد مغذی از ریشه شسته و دور می شوند.میکروارگانیسم های مفید موجود در جلبک دریایی باعث می شود با ترشح مواد چسبنده این مواد به خاک نزدیک ریشه متصل شده تا توسط ریشه جذب شوند و فرآیند رشد گیاه و سلامت آن را افزایش دهند.


جذب موثرتر مواد مغذی:

جلبک دریایی که به راحتی تجزیه می شود ، قابل استفاده ریشه می باشد و حتی می توان آن را به صورت محلول پاشی روی برگ گیاهان استفاده نمود، تا کارایی جذب افزایش یابد.

تقویت سیستم دفاعی:

آنچنان كه انسان ها داراى سیستم ایمنی هستند و زمانی که بیماری به انسان حمله ور می شود ،قدرت خود را نشان می دهد،در گیاهان هم جلبک دریایی سیستم دفاعی گیاه را در برابر بیماری ها ، شوک ها ، آفات بالا می برد و با روش های مختلف کمک به تقویت سیستم ایمنی آن ها می شود.

بهبود شرایط خاک:

جلبک دریایی با داشتن آلژيناك که باعث انعطاف پذیری در ساختارش می باشد ،به عنوان یک حالت دهنده خاک عمل کرده و ساختار خاک را بهبود بخشیده و این امر باعث حرکت بهتر آب و هوا شده و کیفیت خاک را افزایش می دهد.
بسیاری از اجزای جلبک دریایی در هنگام تجزیه آزاد شده و تنظیم کننده قوی برای رشد گیاه می باشد.
جالب است بدانید در کودهای معمولی این مدل مشاهده نمی شود.

جلبک دريايى و مواد مغذی:

جلبک دریایی حاوی تمام عناصر موجود در جدول تناوبی است و اکثر مواد مغذی موردنیاز گیاهان را دارد.حتی عناصر کمیاب موردنیاز گیاه.
با آنکه مقدار N-P-K در آن کمتر از کود معمولی است، اما بازده آن برای جذب گیاه زیاد مى باشد. زيرا کمتر مستعد شستشو می باشند.

نقش پتاسیم در جلبک دریایی:


1-تنظیم بازو بسته شدن روزنه ها در شرایط تنش خشکی و حداقل شدن تبخير آب برگها از روزنه ها

2-سیستم آنتی اکسیدانی را در شرایط سرما فعال کرده تا گياه از آسیب به دور بماند.

3-ضخیم کردن دیواره سلولی برای جلوگیری از عفونت پاتوژن و بیماری

هورمون رشد و جلبک:

می دانیم 5 هورمون موجود در گیاهان عبارتند از : اکسین ، سیتوکنین ، جبرلین ، اسید اپسيزيك و اتيلن . این 5 هورمون به کمک جلبک دریایی در گیاه کامل شده و انرژی که باید صرف تولید هورمون شود ، صرف رشد مناسب گیاه می شود.

کربوهیدرات ها

برخی کربوهیدرات ها مانند لامينارن ، به گیاه پیام می دهند که مکانیسم های دفاع طبیعی را برای پاتوژن ها روشن کنند.اینجا کود جلبک دریایی به کمک باکتری و قارچ های مفید داخل خاک آمده و باعث تقویت سیستم دفاعی و رشد ریشه و گیاه می شوند.این باکتری ها همچنین هورمون های ضد قارچ را تولید می کنند و باعث جلوگیری از بیماری های قارچی در گیاه می شوند.البته وجود قارچ های مفید اطراف ریشه، مقاومت گیاه نسبت به شوری و بیماری را افزایش می دهند.

چه زمانی باید از جلبک دریایی استفاده کرد؟

1-در طول فصل رشد

2-برای بهبود جوانه زنی و رشد اولیه ریشه با خیساندن بذرها در طول شب ،در محلول رقیق یا سمپاشی آن ها بلافاصله بعد از کاشت استفاده کنید.

3-موقع کاشت گیاه ریشه زده در درون خاك،به ریشه آن جلبک دریایی اسپری کنید یا پس از کاشت با آن آبیاری نمایید تا کمترین شوک را داشته باشد.

اين مقاله فوق العاده تقديم شما طبيعت دوستان عزيز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *