مقالات آموزشی

جدید ترین روش های کشت گیاهان آپارتمانی

جدیدترین روش کشت گیاهان آپارتمانی

سلام خدمت همه مخاطبین وب سایت گل و گیاه فلاح.خیلی خوش آمدید . در این مقاله بسیار جذاب می خواهیم به جدید ترین روش های کشت گیاهان آپارتمانی با تکنولوژی های به روز دنیا آشنا شویم

1-تکنیک فیلم مواد مغذی (NFT):

در سیستم تکنیک فیلم مواد مغذی (NFT)[Nutrient film technique]، ریشه‌های گیاهان در تماس مستقیم با فیلمی از محلول مواد مغذی قرار می‌گیرند که این محلول به سرعت از طریق یک سیستم لوله‌های متصل به منبع محلول مواد مغذی حرکت می‌کند. در این سیستم، ریشه گیاهان در گلدان­ها در بالای مخزن مواد مغذی رشد می­کنند. جریان ثابتی از آب که حاوی مواد مغذی است، دوباره در کنار ریشه ­های لخت گیاهان به گردش در می­آید. این فرآیند ساده به گیاه اجازه می­دهد تا آب، مواد مغذی و هوای موردنیاز خود را دریافت کند. اگرچه این فرآیند خیلی ساده است، اما باید هنگام تنظیم شیب کانال و سرعت جریان، مراقب باشید.

 

2-آئروپونیک:

سیستم آئروپونیک (هواکِشت)[Aeroponics] به طور گسترده توسط ناسا (اداره ملی هوانوردی و فضایی[National Aeronautics and Space Administration (NASA)]) مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا مه در گرانش صفر پایدارتر است. کِشت آئروپونیک، در حقیقت یک سیستم کِشت بدون خاک است. در کِشت ایروپونیک، ریشه گیاه در هیچ بستری قرار نمی‌گیرد و همواره در هوا معلق است. در این روش، ریشه گیاه در معرض اسپری آب و مواد غذایی قرار می‌گیرد و از این طریق تغذیه می‌شود تا دیگر نیازی به خاک و یا هر گونه بستر کِشت نداشته باشد. در سیستم آئروپونیک که در ابتدا توسط ریچارد استونر[Richard stoner] در دهه 80 تجاری شد، در برخی موارد تنها از یک سوم آب و مواد مغذی مورد نیاز سایر تکنیک ­ها استفاده می­شد. دوباره گیاه را در یک گلدان توری بر روی یک مخزن که تا حدی با محلول مواد مغذی پر شده است، معلق می­کنند. یک مه پاش[Fogger] در محلول قرار می­گیرد و محیطی غنی از اکسیژن و مواد مغذی و رطوبت کافی فراهم می­کند.

 

3-آکواپونیک:

آکواپونیک[Aquaponics]،همان­طور که در تصویر می­بینید، چیزی است که با ترکیب آبزی پروری[Aquaculture] و سیستم هیدروپونیک[Hydroponics] به دست می ­آید. مشابه سیستم تغذیه قطره‌ای[Drip feed system (DFS)]، آب به گیاهان پمپ می‌شود و رواناب[Runoff] به مخزن بازمی‌گردد، اگرچه در این مورد کمی هیجان‌انگیزتر است. مخزن پُر از ماهی ­هایی است که طبق روش معمول تغذیه می­شوند و از طریق چرخه عادی روزانه خود، گیاهان را تغذیه می­کنند. آکواپونیک قبلاً در نقاط مختلف جهان به دلیل سهولت در رشد گیاهان و تولید منبع ماهی تازه پذیرفته شده است. به همین منظور، ما سعی کرده ­ایم این دستورالعمل را تا حد امکان ساده نگه داریم. اگر مایل به مشاوره بیشتر هستید یا سوالی دارید، لطفاً ایمیل بزنید یا با شماره 04446331696 تماس بگیرید.

 

4- سیستم­های تغذیه قطره­ ای (DFS):

سیستم‌های تغذیه قطره‌ای (DFS)[Drip feed systems] بسیار شبیه به سیستم کِشت جزر و مدی[Ebb and flow system] راه‌اندازی می‌شوند، اگرچه به جای اینکه آب از طریق یک ورودی بزرگ پمپ شود، از طریق ورودی‌های کوچک‌تر و به صورت جداگانه از بالای گلدان و به سمت ریشه‌ها پمپ می‌شود. این یک سیستم عالی برای گیاهانی است که هنوز ریشه دارند و یا به طور کلی برای گیاهان کوچکتر مناسب می­باشد. سیستم کِشت جذرومدی، یکی از پُرکاربردترین روش­ها در سیستم­های کِشت هیدروپونیک است. از لحاظ کاربری، روشی بسیار آسان و کم دردسر است و همچنین جزء سیستم­های کِشت با هزینه پایین بوده و امکان کشت محصولات متنوعی را فراهم می­کند.

5- سیستم کِشت جزر و مدی:

سیستم کِشت جزر و مدی[

Ebb and flow system

] که گاهی اوقات به عنوان Ebb and Flood شناخته می‌شود، اساساً یک سینی بالایی[Upper tray] است که معمولاً با گلدان‌های متوسط (که اغلب با سنگریزه‌های رُسی[Clay pebbles] پُر شده ­اند) و یا جداگانه در بالای یک مخزن مواد مغذی بزرگ‌تر، پُر می‌شود. محیط بالایی بسته به نیاز گیاه شما به صورت زمان­بندی شده، غرق شده و با خاموش شدن تایمر اجازه تخلیه داده می­شود. به این ترتیب محیط به طور منظم با مواد مغذی و هوای موردنیاز، پُر می­شود.

6- کِشت گلدانی:

آبیاری فرعی غیرفعال[Passive sub-irrigation] که به عنوان هیدروپونیک غیرفعال نیز شناخته می­شود، ساده ­ترین شکل سیستم هیدروپونیک است. در این سیستم، گیاهان در محیطی سبک­تر از خاک رشد می­کنند تا امکان توزیع یکنواخت آب و هوا فراهم شود. مواد مغذی و مواد معدنی با «عمل توزیع مویرگی[Capillary action]» به سمت ریشه ­ها کشیده می­شوند و تأمین بی­ وقفه آب را فراهم می­کنند.

7- پونیک حبابی:

سیستم پونیک حبابی[Bubbleponics]، اگرچه شبیه به سیستم کِشت آبی عمیق (DWC)[Deep water culture] است، اما محلول مغذی غنی از اکسیژن خود را مستقیماً از طریق یک خوراک فوقانی به ریشه گیاهان می­رساند. هنگامی که گیاه آنچه را که نیاز دارد، برداشت کرد، رواناب به مخازن باز می­گردد.

سیستم پونیک حبابی برای گیاهان کوچکتر و یا جوان­تر عالی است، زیرا امکان دسترسی به مواد مغذی را قبل از رسیدن ریشه­ ها به مخزن، فراهم می­کند.

سیستم پونیک حبابی، یک روش خلاقانه و کارآمد برای رشد گیاهان است که ترکیبی از هیدروپونیک و آبزی­ پروری است. این تکنیک کشاورزی پایدار از آب غنی از مواد مغذی از مخازن ماهی برای تغذیه گیاهان بدون خاک استفاده می­کند. سیستم­های پونیک حبابی، یک محیط همزیستی را فراهم می­کند که در آن گیاهان و ماهی­ ها می­توانند به راحتی رشد کرده و پرورش یابند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *