مقالات آموزشی

بیماری ادم در گیاهان آپارتمانی

بیماری ادم یک اختلال فیزیولوژیکی در گیاهان است؛  زمانی ایجاد می‌شود که ریشه‌ها آب را بیشتر از نیاز گیاه جذب کنند.به عبارتی  می شود گفت اگر مقدار آب جذب شده از ریشه ها, بیشتر از آبی باشد که برگها مصرف می‌کنند ویا از طریق تعرق آزاد میشود، فشار آب در سلول‌های داخلی برگ‌ها ایجاد می‌شود و باعث ترکیدن آن‌ها می‌شود و سلول‌های مرده‌ای باقی می‌ماند که به صورت یک تاول، عمدتاً در سطح زیرین برگ‌ها قابل مشاهده هستند.

قطرات آب در سطح زیرین برگ بگونیا ناشی از بیماری ادم
قطرات آب در سطح زیرین برگ بگونیا ناشی از بیماری ادم

ادم در مقالات علمی من صورت (edema) نوشته می شود.

اگرچه تقریباً هر گیاه پهن برگ ممکن است تحت تأثیر ادم قرار گیرد اما گیاهان آپارتمانی و خصوصا شمعدانی ها، فیلودندرون‌ها، بگونیا، پپرومیا، گیاهان یشم، فیکوس، شفلرا و کاملیا و.. به شرایطی که منجر به ایجاد ادم می‌شود حساس هستند،

تاول های ناشی از بیماری ادم روی گیاه رژلب
تاول های ناشی از بیماری ادم روی گیاه رژلب

.

علائم و تشخیص بیماری ادم

این تاول ها در نهایت فوران کرده و زگیل های چوب پنبه ای سفید، خرمایی یا قهوه ای شکل می گیرد.با بدتر شدن شرایط، برگها ممکن است زرد شوند، بیفتند و بریزند.

در گیاهانی که به شدت آسیب دیده اند، تاول هایی نیز روی دمبرگ ها و ساقه ها ایجاد می شود، اگرچه این اتفاق نادر است.

علایم بیماری ادم شمعدانی
علایم بیماری ادم شمعدانی

در گیاهان آپارتمانی، بیماری ادم  به ویژه در زمان هایی که به مدت  طولانی هوای ابری باشد ویا میزان نور کم باشد، بیشتر شایع است. زمانی که خاک گرم و هوا خنک و مرطوب باشد، احتمال ایجاد آن وجود دارد. این محیط باعث جذب سریع آب از خاک و کاهش سرعت آب از برگ ها می شود. این شرایط اغلب در گلخانه‌ها یا موقعیت‌های داخلی به جای بیرون از منزل مشاهده می‌شود، اما ادم می‌تواند در گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند نیز رایج باشد.

تاول های روی گیاه کراسولا اواتا ناشی از ادم
تاول های روی گیاه کراسولا اواتا ناشی از ادم

استراتژی های مدیریت بیماری ادم

استراتژی های مدیریت یکپارچه آفات

1. کاهش آبیاری

ادم یک بیماری عفونی(قارچ،ویروس ،باکتری)نیست  بنابراین نیاز به مصرف سم و قارچ کش نخواهد بود و سعی کنید آبیاری را کاهش دهید، اما از خشک شدن کامل گیاهان خودداری کنید.

در صورت لزوم، اگر گیاه خیلی سریع خشک شد، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

لک قهوه ای زیر برگ های فیکوس لیراتا ناشی از ادم
لک قهوه ای زیر برگ های فیکوس لیراتا ناشی از ادم

2. شرایط گلخانه ای

هنگامی که علائم در گلخانه رخ می دهد، شرایطی را ایجاد کنید که اجازه می دهد از دست دادن آب با جذب آب توسط ریشه متعادل شود. کاهش رطوبت باعث تعرق بیشتر می شود. تهویه و همچنین دمای هوا مهم است.

تاول های روی ساکولنت کالانکوله تومنتوسا ناشی از ادم
تاول های روی ساکولنت کالانکوله تومنتوسا ناشی از ادم

3.تغذیه 

در صورتی که بافت گیاه و دیواره سلولی مستحکم باشد ،گیاه به ندرت دچار ادم می شود .

مطرح کردن مسائل تخصصی تغذیه ممکن است برای شما عزیزان خسته کننده باشد اما به کارشناسان و مشاوران گل و گیاه پیشنهاد میکنم با شرکت در دوره غیرحضوری تغذیه گیاهان آپارتمانی که زیر نظر دانشگاه تهران برگزار میشود شرکت کنید و از تجارب کارشناسان و اساتید استفاده نمایید.

رگه هایی در امتداد ورید مرکزی زنبق آمازون ناشی از ادم
رگه هایی در امتداد ورید مرکزی زنبق آمازون ناشی از ادم

ممکن است کارشناسان و مشاوران گل و گیاه این لکه های نقره ای را با علائم خسارت تریپس و… اشتباه بگیرند که در دوره آموزشی غیرحضوری بیماری شناسی گیاهان آپارتمانی  نکات حرفه‌ای و کاربردی برای تشخیص و تجویز دقیق به شما عزیزان آموزش خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *