مقالات آموزشی

آب اكسيژنه و موارد مصرف آن

آب اکسیژنه و موارد مصرف آن

آنچه خوبان همه دارند تو يكجا دارى

 آب + اكسيژن بله آب اكسيژنه

 رابطه گياه با آب اكسيژنه چيست؟

فكر مى كنم بهتر است زودتر سر اصل مطلب برويم! آيا مى دانيد تنها با كمى آب اكسيژنه در يك باغ، می توانید گياهان خود را نجات دهيد؟!.بله! خيلى جالبه كه فقط با یک بطری، می توانید جلوى هجوم آفات را بگيريد.

در خيلى از سايت ها، روشهاى خانگى براى حفظ و رشد بهتر گياهان گفته شده است. مانند استفاده از موز، روغن چریش، و پودر قهوه، ولى ما ، معرفى آب اكسيژن را برايتان به ارمغان آورديم! در این مقاله، به اختصار ،روش‌های مختلف استفاده از آب اكسيژنه و علت ضرورت مصرف آن را برايتان توضيح خواهيم داد، پس مثل هميشه با ما همراه باشيد.

امروزه از آب اكسيژنه يا محلول پراکسید هیدروژن به دلیل خاصیت ضد عفونی بودن آن،استفاده زيادى می شود. در محیط های دارویی، برای سرعت دادن بهبود زخم ها، بریدگی ها و رفع عفونت های قارچی استفاده می شود. حتى اين محلول ، يك سفيد كننده و براق كننده براى دندان شماست! درسته همين اين اتم اکسیژن اضافی در این محلول، آن را به يك معجزه تبديل كرده است. اکسیژن موجود در آب اكسيژنه،  برای از بین بردن کپک، باکتری و قارچ استفاده می شود. اين محلول ارزشمند، آنقدر تاثير گذار است که حتی برخی از انواع میکروب ها را به راحتى از بین مى برد.

نكته بعد، اينكه با استفاده درست از این محلول می توان سطح اکسیژن را نیز افزایش داد و اين افزايش اكسيژن براى گياهان بسيار مفيد است.اگر مى خواهيد در گلخانه يا باغ خودتان با پوسیدگی ریشه، پشه قارچی، کپک پودری یا هر نوع آفت ديگر مبارزه كنيد، بهتر است نام آب اكسيژنه و طرق مصرف آن را خوب به خاطر بسپاريد.

البته مراقب خود در حين مصرف باشيد و  مطمئن شوید که از آن ، با دست‌های تمیز (ترجیحاً با دستکش) استفاده مى كنيد و چشم و پوستتان از آسيب حفظ مى گردد.

موارد عمومى مصرف آب اكسيژنه  

آب اكسيژنه، محلولى  بسيار موثر براى نگهدارى از گياهان باغ و گلخانه مى باشد.

 نكته:  برای ماندگارى بيشتر این محلول، آن را در مکانی خنک و تاریک نگهداری كنيد.

 با وجود دسترسى به آب مقطر، باز، محلول آب اكسيژنه مى تواند موثرتر باشد.

هر نوع آب حتى لوله كشى، به شرطی که بلافاصله پس از مخلوط شدن با آب اكسيژنه استفاده شود، اثر مطلوبى دارد.

1-پوسيدگى ريشه و آب اكسيژنه

مى دانيم از متداولترين مشکلات هر باغبانى، پوسیدگی ریشه است. اين پوسيدگى،در گیاهان، بسيار پنهانى و گاهى بدون علائم ظاهر می شود.

علائم پوسیدگی ریشه

اولین مرحله پوسیدگی ریشه، زمانی خود را نشان مى دهد که برگ ها با سرعت زياد، شروع به زرد شدن می کنند. ناگهان رشد گیاه متوقف می شود. اين در حالى است  که ریشه های گیاه، گويا به طور ناگهانی، تبدیل به ماس می گردد. اگر پوسیدگی ریشه فوراً درمان نشود، گیاه دوست داشتنى شما، در عرض چند روز از بین خواهد رفت . اكنون چند علايم پوسيدگى ريشه را توضيح مى دهيم.

1-توقف رشد گیاه

2-ریشه های گياه سیاه و لطیف مى شوند  و در اثر لمس، از هم می پاشند

3-پژمرده شدن گياه، با وجود آبیاری مکرر، برگ های زرد بيشتر مى گردد

از دلایل اصلی پوسيدگى ريشه، اين است كه  گیاه سالم، بیش از حد آبیاری شود. باقيمانده آب اضافی در خاک ۲ نتيجه در بردارد:

1-گیاه به دليل فشردگى خاك، اكسيژن خود را از دست می دهد و به اصطلاح ريشه آن خفه مى شود.

٢- مى دانيم رطوبت بیش از حد در خاک،  بستر رشد قارچ مى باشد. بنابراين علت واقعی پوسیدگی ریشه در محيط مرطوب، همان قارچی است که ریشه گیاه را می خورد. البته، این قارچ تنها زمانی شروع به تکثیر می‌کند که آب زیادی و رطوبت مورد علاقه قارچ،  در اطراف خاك و ريشه ها كه محيط تاريكى دارد وجود داشته باشد.

آب اكسيژنه و موارد مصرف آن
آب اكسيژنه و موارد مصرف آن

بهترين اقدام اوليه براى مقابله با پوسيدگى چيست؟

١- آبيارى منظم را همواره آويزه گوش خود كنيد.

حتما شنيديدكه ؛ پیشگیری بهتر از درمان است.اما گاهى موقعيت اضطرارى براى هر گياه يا باغبانى پيش مى آيد.  در اينجا كمك اورژانسى و  ويژه آب اكسيژنه، خود را به شما نشان مى دهد.اما يادتان باشد كه زياد تعلل نكرده و فورا براى جلوگيرى از پوسيدگى ريشه اقدام كنيد.

لطفا،  نوش دارو پس از مرگ سهراب را تكرار نكنيد!

وقتى  که گیاه شما، شروع به نشان دادن علائم پوسيدگى  كرد، باید آن را از گلدانش خارج كرده و خاک را با آب ولرم بشویید.در اینجا مراحل استفاده از محلول آب اكسيژنه براى درمان ريشه را توضيح مى دهيم:

١-گیاه را با محبت از گلدان بیرون بیاورید و خاک را با آب جارى بشوييد.

آب اكسيژنه و پوسیدگی ریشه
آب اكسيژنه و پوسیدگی ریشه

٢-ریشه های گیاه را خوب معاينه كرده و آن را به آرامی لمس كنيد، استحكام آن را چك كنيد.

البته گیاهان بيشتر ریشه های ظریفی دارند. ولى اگر با دست زدن به آنها به راحتى خرد شده و یا به آسانى از هم جدا شوند، بايد متوجه هشدار پوسيدگى ريشه شويد.

يك نشانه ديگر اين پوسيدگى،رنگ ريشه مى باشد. اگر ریشه های گیاه سیاه یا قهوه ای است، دست به كار شده و آماده هرس ريشه بشويد ريشه هاى سياه و خراب را با قيچى ضدعفونى هرس كرده تا فقط ريشه هاى سالم به رنگ سفيد باقى بماند.

بهتر است گياه را در خاك جديد و خشك بكاريم تا جلوى آسيب بيشتر را بگيريم.

درمان پوسیدگی ریشه با آب اكسيژنه
درمان پوسیدگی ریشه با آب اكسيژنه

براى مصرف ، 15 میلی لیتر (1 قاشق غذاخوری) آب اكسيژنه را با 240 میلی لیتر (1 فنجان) آب کاملا رقیق کنید.

اگر مى خواهيد گیاه خود را در گلدان قدیمی خود نگه داريد، منتظر خشك شدن خاك آن بمانيد و  پس از آن، گلدان را براى درمان ،با محلول رقيق شده خيس و آبيارى كنيد.

در ضمناگر خاک گیاه را تغيير داديد،  محلول را در اطراف ریشه ها قبل از كاشتن آنها در گلدان بپاشید، يا پس از كاشتن گياه، آن را با اين محلول آبيارى كنيد.

نكته طلايى :

مى توان از محلول آب اكسيژنه با غلظت 15/1  يعنى ١ واحد آب اكسيژنه و ١٥ واحد آب ، براى گياه آلوده به قارچ استفاده نمود.با اين كار شما ، اکسیژن اضافی به ریشه های گياه مى رسانيد.آب اكسيژنه دیواره های سلولی قارچ را شكسته و آن را مى كشد و جلوى پيشرفتش را مى گيرد و  اينگونه تاثير خود را در بهبود گياهتان نشان مى دهد.

همينطور اين محلول  رقیق شده معجزه آسا، روشى عالى برای ضد عفونی کردن هاگ ها در داخل گلدان شما است.البته در  اين روش كه تنظيم مجدد نحوه و روش آبيارى توسط باغبان مهربان نياز است!

٢- آب اكسيژنه و جوانه زنى

محلول  آب اكسيژنه در ايجاد جوانه و  توليد سبزيجات قوى خيلى موثر است.در ضمن ، در بیشتر موارد ،از آن مى توان در كوتاه كردن زمان جوانه زنی و تقویت بذر استفاده کرد.

چگونگى كمك آب اكسيژنه به دانه ها

همه مى دانيم كه مرحله جوانه زنى در رشد دادن گياه خيلى مهم است.ممکن است با  وجود رعايت همه موارد مثل (قرار دادن دانه ها در یک مکان تاریک خنک، مه پاش کردن خاک با آب کافی و غیره)، برخی از دانه ها از خواب خوش بيدار نشوند!!

حال اينجا ، با استفاده از آب اكسيژنه كه نه تنها بی خطر است مى توان به افزایش جوانه زنی بذرها تا 15 درصد کمک نمود.

روش مصرف:

بذرها را با آب اكسيژنه  به مدت ٨ الى  ٢٤ ساعت مى خيسانيم .

در ضمن بدانيد كه آب اكسيژنه نه تنها سرعت رشد ریشه را افزایش می دهد، بلکه به دانه ها نیز اکسیژن بيشترى مى رساند و حجم ريشه يعنى گياه را قوى مى نمايد!

تهيه محلول آب اكسيژنه براى بذر

برای تهیه مخلوط آب اكسيژنه برای بذر گیاهان، (2 قاشق غذاخوری) آن را، کاملا با (1.5 لیتر) آب رقیق کنید.پس از آن، دانه های خود را در این محلول، 8 تا 24 ساعت خیس کنید.

همچنین می توانید آن را،  در یک بطری اسپری ريخته و  قبل از قرار دادن دانه ها روی یک دستمال كاغذى بپاشید و بعد دانه ها را روى آن قرار دهيد.

البته برای افزایش شانس جوانه زنی، بذرهای خود را در یک اتاق خنک و تاریک به دور از نور زیاد خورشید نگهداری کنید.به زودی دانه ها زنده شده و آماده جابجايى به باغ يا باغچه مى شوند!

٣-آب اكسيژنه و كنترل آفات و آماده سازی باغ

استفاده از آب اكسيژنه  برای گیاهان چند صورت دارد.تا اينجا متوجه شديم كه می توان از آن ،برای درمان پوسیدگی ریشه، شروع بذر و حتی نگهدارى گياهان باغ خود ، در برابر آفات استفاده كنيد.

آب اكسيژنه  یک جایگزین عالى برای سموم شیمیایی مضر و یک راه خوب برای راحت شدن از شر آفات است. مانند روغن چریش،همچنين، محلول آب اكسيژنه می تواند با کاهش میزان حشرات و سایر آفات در باغ، لذت باغبانى در  شما را  افزایش دهد.

آب اكسيژنه و حشرات قارچی و عفونت های قارچی

پشه های قارچی اغلب نشان دهنده وجود رشد قارچ در خاک هستند، پس شما می توانید از  آب اكسيژنه استفاده کنید، تا قارچ ها را ازبين ببريد.

طريقه مصرف

برای انجام این کار،یک محلول را با 1 پيمانه آب اكسيژنه 3 درصد به 3 واحد آب اضافه كنيد.می توانید از این محلول با اسپرى براى از بين بردن حشرات روى خاك، استفاده كنيد.

آب اكسيژنه و عفونت های قارچی
آب اكسيژنه و عفونت های قارچی

آب اكسيژنه و شته ها

یک مشکل رايج در باغبانی خانگى!  براى نگهدارى از  فیلودندرون و سایر گیاهان داخلی، شته ها مى باشد.شما می توانید با یک بطری اسپری و مقداری آب اكسيژنه، از شر این حشرات خلاص شوید.

طريقه مصرف:

مخلوطی از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب اكسيژنه را با یک فنجان آب مخلوط کنید.این مخلوط رقیق شده را کاملا تکان دهید.سپس، آن را روی برگ های گیاهان خود اسپری کنید.

حتماً بین ساقه و پایه گیاهان را  كنیز خوب نگاه کنید، چون شته ها ، به  فضاهای باریک براى پنهان شدن علاقمندند .

مدت زمان استفاده از آن

بايد حداقل یک بار در هفته و به مدت 3 هفته متوالى از این روش درمان استفاده کنید و يا تا زمانی که گیاهان شما عاری از حشرات باشند.البته براى از بین بردن لارو شته، این مخلوط را براى آبیاری استفاده نموده و خاک را  با آن خیس کنید.

ضدعفونى كردن بستر كشت و خاك

اگر می خواهید بذرهای خود را در يك جعبه كنار باغچه خود بكاريد، می توانید از آب اكسيژنه برای ضدعفونی کردن خاک استفاده کنید.

روش مصرف

1 فنجان (240 میلی لیتر) آب اكسيژنه 35 درصد را با یک گالن آب (4 لیتر) مخلوط کنید و یک متر مربع خاک را  با آن آبيارى نماييد.

این محلول به مقاومت خاک در برابر عفونت های قارچی و تقویت ریشه گیاهان شما کمک کند.با خیال راحت از این درمان یک بار در فصل استفاده کنید.

اميدوارم از خواص اين محلول طلايى بهره مند شويد .

هميشه سبز بمانيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *