مقالات آموزشی

کشت گیاهان آپارتمانی با روش کشت هیدروپونیک با پومدیا

کشت گیاهان آپارتمانی با روش کشت هیدروپونیک

از وقتی که کشت گیاهان آپارتمانی با روش کشت هیدروپونیک با پومدیا را معرفی کردیم، سوالات خیلی زیادی از ما پرسیده می شود. باتوجه به این سوالات، در این مقاله از وب سایت گل و گیاه فلاح قصد داریم یک بار دیگر این روش را توضیح دهیم.

هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک یعنی اینکه از خاک استفاده نکنیم؛ گیاه را داخل بسترهایی بکاریم که ماده قابل جذبی برای گیاه نداشته باشند و غذای گیاه را از طریق آب(محلول غذایی) تامین کنیم.

شیوه های مختلف کشت هیدروپونیک:

۱-کشت داخل آب
۲-کشت داخل سنگریزه
۳-هواکشت
۴-کشت داخل پرلیت، کوکوپیت، لیکاپون، پومدیا و…

پومدیا چیست؟

قبلا کوکوپیت و پرلیت بسترهای رایج در کشت هیدروپونیک بودند. کوکوپیت از الیاف نارگیل بدست می آید و بیشتر از کشور های شرق اسیا به ایران وارد می شد.

درسالهای اخیر، آقای پروفسور طباطبایی (دانشمند ایرانی تحصیل کرده در انگلستان)، یک نوع بستر کشت جدید تولید کردند به نام پومدیا که گواهی ثبت اختراع جهانی هم گرفته است و پس از تست کردن در گلخانه های توت فرنگی، پاپایا، گیاهان زینتی و.. به بازار ارائه شد.

روش ها و بسترهای مختلفی برای هیدروپونیک وجود دارد که ما پومدیا را دقیقترین و بهترین گزینه میدانیم و به شما پیشنهاد می کنیم.

کشت مستقیم داخل آب هم امکان پذیر است اما درسطح تجاری مورد استقبال قرار نگرفته است، و در تمام دنیا از بسترهایی مانند کوکوپیت، پرلیت، لیکاپون، پومدیا و.. که فاقد مواد غذایی هستند به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

مزیت کشت پومدیا

پومدیا دانه بندی فوق العاده ای دارد که با محاسبات علمی دقیق بدست آمده است؛ سایز  دانه درشت(نخودی)، دانه متوسط و پودری  با نسبت های متعادل ترکیب شده که باعث می شود ریشه گیاه رشد خوبی داشته باشد.

روش کار:

گیاه را از خاک درمی اوریم، ریشه ها را کامل می شوییم، داخل پومدیا می کاریم و در زیرگلدانی آب می ریزیم تا جذب شود و سعی می کنیم همیشه داخل زیرگلدانی پر از اب باشد.

اگر همیشه در زیرگلدانی آب باشد، ریشه خراب نمی شود؟

در کشت خاکی باید همیشه زیرگلدانی را خالی می کردیم چون رطوبت زیاد باعث می شد قارچ های خاکزی (فوزاریوم، ورتیسیلیوم، فایتوفترا و..) طغیان کنن و گیاه ازبین برود اما پومدیا بیش از ۵۰۰ درجه حرارت دیده وکاملا استریل شده است.

آیا کود هیدروپونیک با کودهای کشت خاکی فرق دارد؟

بله صدرصد؛ کودهای کشت هیدروپونیک را برای کشت خاکی هم می شود استفاده کرد اما کودهای کشت خاکی را برای هیدروپونیک نمی شود استفاده کرد.

آیا هیدروپونیک گلدان مخصوص می خواهد؟

یک روشی وجود دارد که از گلدان های دولایه ای استفاده می شود و گلدان داخل مخزن آب قرار می گیرد اما در سطح تجاری از این روش استقبالی نشده است و  با این روشی که ما ارائه کردیم، از هرنوع گلدانی می شود استفاده کرد.

آیا می شود مثل کشت خاکی از بالا آبیاری کرد؟

بله می شود و در گلخانه های تولیدی همین کار را انجام می دهند.

آیا همیشه باید بجای آب، محلول غذایی به آن بدهیم؟

برای گیاهانِ آپارتمانیِ بدونِ گُل شش روز در هفته آب و یک روز محلول غذایی بدهید.

هزینه هیدروپونیک بیشتر است یا کشت خاکی؟

قطعا هیدروپونیک ارزانتر است چون پومدیا مثل خاک برگ خاصیت فیزیکوشیمیایی ان زود تغییر نمی کند و لجنی و غیرقابل استفاده نمی شود.

پومدیا چهار سال عمر مفید داره.

همه گیاهان آپارتمانی را میشه هیدروپونیک کرد؟

بله تولیدی های حرفه ای و صادراتی دنیا هیچ کدام از خاک استفاده نمی کنند و کاکتوسهای هلندی تماما به شیوه هیدروپونیک تکثیر می شوند.

مهمترین مزیت این روش چیست؟

مهم ترین مزیت این است که هررچقدر دلتان می خواهد آب بدهید، ریشه خراب نمی شود و اگر دیر هم اب بدهید باز ظرفیت نگهداری اب بالایی دارد و به ندرت دچار تنش رطوبتی می شود.

1 دیدگاه در “کشت گیاهان آپارتمانی با روش کشت هیدروپونیک با پومدیا

  1. zelma گفت:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me! http://bitly.ws/znHX

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *