مقالات آموزشی

لیکا چیست و چرا برای گیاهان مفید است؟

لیکا چیست و چرا برای گیاهان مفید است

سلام سلام احوال گیاه دوستانمان چطوره؟
خبر خیلی خوب این که: لیکا آمده تا مشکل آبیاری گیاهان شما را حل کند. لیکا چیست و چرا برای گیاهان مفید است؟مشکل یا بهتر است بگویم معضل آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا، برای همیشه به اتمام می رسد.  من و تمام همکارانم موفق نشده بودیم آبیاری درست گیاهان آپارتمانی را به مشتریان و مخاطبانمان آموزش بدهیم چرا که آبیاری گیاهان آپارتمانی بصورت تقویمی غیرممکن میباشد و بسته به دمای محیط، میزان رطوبت محیط، میزان نور، نوع خاک، نوع کودمصرفی، سن وسال وسایز گیاه و.. متغیر میباشد و تنها راه این بود که متناسب با محیط خود قلق آبیاری هرگیاه را پیدا میکردیم که متاسفانه تا قلق آبیاری را بدست می اوردیم تعداد زیادی گیاه خراب میکردیم.اما آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا راه حلی عالی برای این مشکلات است.

لیکا، راهکار فوق العاده برای آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی

خوشبختانه، شانس با ما یار بوده و یک “درمان” برای آبیاری بیش از حد گیاهانتان وجود دارد.این درمان Leca نام دارد.لیکا، مانع از آبیاری بیش از حد گیاهتان نمی‌شود! (یعنی ظرف آب را از دستتان نمی گیرد) ، اما آبیاری درست گیاهان را برایتان راحت تر می‌کند.پس  اگر در مورد آبیاری گیاهان حساس هستید یا می خواهید بدون نگرانی آنها را آبیاری نمایید،Leca  برای شما گزینه خوبی است!  در این مقاله نگاهی به فواید و کمک های لیکا برای گیاهانمان می اندازیم. 

1-ابتدا ببینیم لیکا دقیقا چیست؟ و چرا برای رشد گیاهان مفید است؟2-حالا ببینیم لیکا چگونه کار می کند؟ چگونه گیاهان خود را در لیکا کود می دهید؟مواد مغذی هیدروپونیک (کود) چیست؟چگونه از کود هیدروپونیک با لیکا استفاده می کنید؟
همه سوالات را بررسی میکنیم. بیایید شروع کنیم و در مورد لیکا و خواص آن  برای رشد آسان تر گیاهان بیشتر آشنا شویم! باید اقرار کنم من خود عاشق لیکا هستم و از آن بسیار استفاده می نمایم.  

لیکا چیست؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا
آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا

لیکا کلمه ای است که مخفف شده است: لیکا یعنی سنگدانه خاک رس که به صورت منبسط و سبک درآمده است.پیچیده نیست ، اساسا، لیکا یک محیط رشد است، مانند خاک، که به راحتی می توانید گیاهان خود را در آن پرورش دهید.  به زبان ساده، مجموعه‌ای از گلوله‌های سفالی پخته شده است که وقتی در آب خیس می ماند ، منبسط می‌شوند.آبی که در گلوله های سفالی خیس می شود می تواند برای آبیاری گیاهان استفاده شود.

البته بدانید و آگاه باشید که  بر خلاف خاک، لیکا  حاوی هیچ ماده مغذی نیست.تنها کاری که انجام می دهد این است که با کمی آب خیس شده و منبسط می شود و البته  گیاه شما همچنان به مواد مغذی نیاز دارد، بنابراین باید با کود دهی به کمک لیکا و گیاهان رفت.  احتمالا دارید فکر می کنید که (چه کاریه ازش استفاده کنیم؟ مواد غذایی هم که نداره!)نترسید راحت بپرسید اینها سؤالات خوبی هستند و ما در این مقاله از گل و گیاه فلاح برای پاسخگویی درخدمت شما عزیزان هستیم.

درست است که  لیکا نمی تواند گیاهان ما را تغذیه کند، اما فواید فوق العاده زیادی دارد و یک محیط رشد عالی برای بسیاری از گونه گیاهان فراهم می کند!استفاده از آن نیز برای تازه کارهای گل و گیاه بسیار راحت می باشد. 

چرا لیکا برای سلامتی و شادابی گیاهان مفید است!؟ 

از بزرگترین مزایای استفاده از لیکا برای رشد گیاهان موارد زیر هستند:

 1-آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا آسان تر است.

2- خطر پوسیدگی را کم می کند.

3-خطر ابتلا به آفات را کاهش می دهد.

4-شما به راحتی می توانید گیاهان خود را “بررسی ” کنید از نظر ریشه ها و نیاز آبیاری آنها. 

5-چگونه گیاهان خود را در لیکا کود می دهید؟

بیایید با هم هر یک از این فواید را بررسی کنیم تا به گیاهان آپارتمان خود برای سلامتی و شادابی کمک نماییم.

1-آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا آسان تر است.

 اگر گیاهان شما در خاک کاشته شده اند، تجربه دارید که آبیاری بیش از حد به آنها، خیلی راحت می باشد و زمانی که ریشه ها در خاک خیس نشسته اند، شما مجدد به آبیاری می پردازید و باعث پوسیدگی ریشه می شود و در آخر امکان کشته شدنش زیاد می باشد. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد گیاهان در خاک، باید به میزان خشک/مرطوب بودن خاک دقت کنیم. این هرگز در مورد لیکا صدق نمی کند و جز مزایای لیکا می باشد.برای همین است که آبیاری گیاهان آپارتمانی با لیکا بسیار آسان تر است.در بخش بعدی دقیقاً چگونگی کمک لیکا به شما در انجام آبیاری را خواهیم گفت.

2-خطر پوسیدگی را کم می کند

جلوگیری از پوسیدگی ریشه
جلوگیری از پوسیدگی ریشه

هنگامی که در گلدان از خاک استفاده می کنید، زمانی آبیاری می کنید که سطح خاک تا عمقی خشک شود یا گیاه به شکل خاصی به نظر برسد.
این در حالی است که اگر گیاه خود را در خاک پرورش می دادید و زمانی که خاک هنوز خیس بود و  آب بیشتری اضافه می کردید، امکان پوسیدگی ریشه زیاد بود و امکان از بین رفتن گیاه زیاد می شد.  دلیل دیگر برتری لیکا در حفظ و سلامت ریشه، این است که لیکا فضای هوایی زیادی بین گلوله های رسی ایجاد می کند یعنی تخلخل بالایی دارد. این خصلت به رساندن اکسیژن مورد نیاز به ریشه گیاه، شایان ذکر است.همه می دانیم که یکی از دلایل بسیار رایج پوسیدگی ریشه، کمبود اکسیژن در ریشه گیاهانمان است.  

3-خطر ابتلا به آفات را کاهش می دهد

جلوگیری از آفات
جلوگیری از آفات

می دانیم یکی از بدترین عوارض پوسیدگی ریشه، جذب حشرات و آفات است. از طرفی، زمانی که بتوانید به طور کلی از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید، خطر جذب حشرات به یک یا چند گیاه نیز کاهش می یابد. بنابراین، leca به طور غیر مستقیم به کاهش آفات روی گیاهان کمک می کند.این بدان معنا نیست که شما آفاتی روی گیاهان خود نخواهید داشت، اما خطر بسیار کم می شود.  دلیل دومی که استفاده از لیکا باعث کاهش آفات می شود، این است که بر خلاف خاک، لیکا یک محیط مغذی برای آفات نیست.می دانیم که خاک، حاوی مواد مغذی است. این مواد مغذی، یک مکان عالی برای گیاه ما، و صد البته برای حشرات نیز هستند.حشرات معمولا باعث بیماری برای گیاهان شما می شوند، بنابراین با دوری از آن حشرات، به خاطر مغذی نبودن، شانس سالم ماندن گیاه ما بیشتر خواهد بود.ترس از هزارپا و کرم خاکی هم از معضلات کشت گیاهان آپارتمانی در خاک بود که لیکا این مشکل را برای شما حل میکند.
 

4-شما به راحتی می توانید گیاهان خود را بررسی کنید.  

راحتی در بررسی ریشه
راحتی در بررسی ریشه

هنگامی که گیاهانتان در خاک رشد می کنند، ریشه آنها برایتان قابل دیدن نیست، مگر زمان تعویض خاک و گلدان؛ در حالی که، زمانی که گیاهان خود را در لیکا می کارید،  بدون زحمت برای شما یا شوک برای گیاه می‌توانید هر روز به ریشه‌ها نگاه کنید. (البته اکثر گیاهان زیاد خوششان نمی آید که دائما به ریشه هایشان سرک بکشند.) من اکثر گیاهانم را که در لیکا کاشته ام و  حداقل هر 6 ماه یکبار تمیز می کنم.در طول این پرورش و رشد گیاه،  با تمیز کردن لیکا ، ریشه هایش را هم بررسی می نمایم و بر اساس آن محل قرارگیری گیاه را در گلدان تنظیم می کنم.  این واقعیت که ما می توانیم به راحتی گیاه خود را بررسی کنید، به ما کمک می کند تا ریشه های پوسیده را به محض دیدن آنها قطع کرده و از گسترش پوسیدگی به ریشه های سالم جلوگیری نماییم. این کار پشتکار و علاقه می خواهد که البته با رشد و شادابی آن، بی گمان پاداش خود را از گل گرفته ایم.  تا اینجا راضی بودید؟!حالا بیایید نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم! دانستن اینکه لیکا چگونه کار می‌کند برای ما اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم برای تغییر محیط گیاهمان تصمیم جدی بگیریم.

5-نحوه کوددهی گیاهان آپارتمانی در لیکا 

 قبلاً اشاره کردم که leca مواد مغذی لازم برای رشد گیاهان شما را ندارد. فقط مراقب آبیاری گیاهان شماست. به این ترتیب، شما باید مواد مغذی را به آب گلدان اضافه کنید. این مواد مغذی با کودی که به گیاهانی که در خاک رشد می کنند، کمی متفاوت است.


تفاوت کود هیدروپونیک با کودهای کشت خاکی

مواد مغذی هیدروپونیک یا کود هیدروپونیک باید حتما کامل باشد و حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاهان آپارتمانی باشد.این درحالیست که در کشت خاکی حساسیت زیادی برای کامل بودن کود وجود ندارد چرا که خاک خود حاوی عناصر موردنیاز گیاه میباشد و کود در کشت خاکی بعنوان مکمل استفاده میشود. علاوه بر این، منبع تامین نیتروژن در کودهای هیدروپونیک با کشت خاکی متفاوت میباشد.
از کودهای هیدروپونیک برای کشت خاکی هم میتوان استفاده کرد اماکودهای کشت خاکی برای هیدروپونیک مناسب نیستند.

چگونه از کود هیدروپونیک با لیکا استفاده می کنید؟

.
زمان آبیاری،  ابتدا باید آب را آماده کنید و کود هیدروپونیک را به آبی که برای آبیاری گیاه خود استفاده می کنید اضافه نمایید و آن را به خوبی مخلوط کنید.این رقیق شدن کود با آب به تبدیل شدن آن به محلول مغذی هیدروپونیک کمک می کند.شما می توانید هر یک از گیاهان در حال رشد در لیکا را، با این محلول غذایی آبیاری کنید و شگفت زده شوید!از شروع کود دهی، با دوز کم، مواد مغذی را به گیاه در حال رشد در لیکا بدهید و به تدریج به مقدار استاندارد برسانید. یعنی رقیق تر باشد.همچنین برای قلمه های بدون ریشه، تا زمان ریشه زدن از کوددهی خودداری نمایید.

خدمات ما:

تولید کودهای هیدروپونیک تخصصی گیاهان آپارتمانی  با مواد اولیه درجه یک از معتبر تربن شرکت های خارجی و اعطای نمایندگی به تمامی فروشگاه های معتبر.
شماره تماس دفتر: 04446331696

شماره تماس پشتیبانی واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۲۹۲۰۰۸۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *