مقالات آموزشی

۷ علت ایجاد سوراخ در برگ های پتوس و راه حل آن ها

7 علت ایجاد سوراخ در برگ های پتوس و راه حل آن ها

وجود سوراخ‌ در برگ های پتوس زینتی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد.در این مقاله از وبسایت گل و گیاه فلاح قصد داریم به شما کمک کنیم تا دلایل رایج ایجاد سوراخ در شاخ و برگ پتوس را بشناسید.

1- کمبود بور و ایجاد سوراخ در برگ های پتوس

بور برای رشد و سلامت پتوس شما ضروری است. کمبود بور با ظاهر زنگ زده و سوراخ های مرده روی برگ های پتوس مشخص می شود. سایر شاخص ها عبارتند از:

برگ های جدید چروکیده و پیچ خورده هستند.

مناطق مرده در نوک برگ های در حال رشد وجود دارد.

ساقه های خشن، ناهموار یا توخالی مشاهده می شود.

شاخ و برگ های جدید هنگام لمس شکننده هستند.

ریشه های ناسالم، ضخیم و کوتاه مشاهده می شود.

راه حل

از اسید بوریک یا بوراکس برای درمان کمبود بور استفاده کنید. می توان آن را رقیق کرد و به کود معمولی گیاهان آپارتمانی محلول در آب اضافه کرد.می توانید از بوراکس به عنوان اسپری محلول پاشی نیز استفاده کنید.

2-کود اضافی یکی از علل وجود سوراخ در برگ های پتوس

وقتی غلظت نیتروژن در شیره نباتی زیاد شود، عنصر مس جذب نمی شود و آنتاگونیست ایجاد می شود.از علائم کمبود مس ایجاد سوراخ در برگ های جوان پتوس است.پس به این دلیل کودهایی که نیتروژن زیادی دارند باعث ایجاد این مشکل می شوند.در این حالت اگر مس هم به گیاه بدهیم جذب نمی شود.

راه حل

شما باید از شر کود اضافی خلاص شوید. برای انجام این کار:

پتوس خود را در وان یا سینک قرار دهید.

به خوبی آن را بشویید تا تجمع نمک اضافی کود از بین برود.

3-4 بار در صورت نیاز تکرار کنید.

پتوس یک تغذیه کننده سنگین نیست یعنی خیلی به کود زیاد نیاز ندارد. بنابراین، برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد، هر یک تا دو ماه یک بار از کود متعادل گیاهان آپارتمانی محلول در آب استفاده کنید.

3-کمبود کلسیم

در مواردی کمبود کلسیم باعث ایجاد شیار هایی در سطح برگ ،کوچک شدن برگ های جوان و خم شدن نوک برگ می شود.

4-بیماری ها عامل ایجاد سوراخ در برگ های پتوس

سایر علل مهم ایجاد سوراخ در برگ های پتوس شامل بیماری های لکه برگی است. آنتراکنوز، سپتوریا و زنگ شایع ترین آنها هستند. چگونه می توان تشخیص داد که آیا وجود سوراخ در برگ های پتوس ناشی از بیماری لکه برگی است یا عوامل دیگری دخالت دارند؟

لکه های سپتوریا معمولا گرد با حاشیه سیاه هستند.سپس شاخ و برگ سیاه می شود، چروک می شود و درنهایت سوراخ ایجاد می شود.

لکه های زنگ قارچی روی پتوس در اواخر تابستان رایج است. آنها در سطح زیرین برگ ها به صورت خوشه های قهوه ای زنگ زده ظاهر می شوند. هوای گرم و مرطوب باعث گسترش بیماری می شود.

علائم آنتراکنوز به صورت لکه های کوچک سیاه، قهوه ای یا بژ روی پوست شروع می شود. نقاط مرده یا سوراخ های شاخ و برگ معمولاً نامنظم هستند.

در تمام این موارد، لکه های قهوه ای در نهایت باعث ایجاد سوراخ در برگ های پتوس می شوند. گردش نامناسب هوا، شرایط مرطوب و کمبود نور از علل شایع هستند.

کنترل و مدیریت

ضایعات گیاهی، بقایا و مواد مرده را از اطراف پتوس خود بردارید و دور بریزید.

تهویه را در اطراف پتوس خود با هرس کردن و فاصله بین گیاهان خود تقویت کنید.

با اجتناب از آبیاری بیش از حد و پاشیدن آب روی برگ ها، رطوبت را کنترل کنید.

قبل از گسترش بیماری از قارچ کش ها استفاده کنید.

5-آسیب فیزیکی یکی از علت های وجود سوراخ در پتوس

آسیب فیزیکی یکی دیگر از علل شایع ایجاد سوراخ در برگ های پتوس است. این آسیب می تواند آسیب ناخواسته ای باشد که در حین جابجایی پتوس وارد می شود.

بیشتر اوقات، آسیب فیزیکی در حالی رخ می دهد که برگ ها هنوز نرم هستند.این امر به ویژه در صورتی صادق است که پتوس شما در یک مکان پرترافیک مانند راهرو، ورودی یا حمام قرار گرفته باشد.

برگهای پتوس گاهی در جوانی آسیب می بینند.اما وقتی که پتوس بالغ می شود، سوراخ ها در مناطق آسیب دیده ظاهر می شوند.اگر سوراخ ها بیش از حد بزرگ و ناخوشایند هستند، باید به فکر هرس کردن برگ های آسیب دیده باشید.

6-آلودگی به آفات عامل ایجاد سوراخ در برگ های پتوس

هجوم آفت ممکن است دلیل محتملی به نظر نرسد، به خصوص اگر پتوس را در داخل خانه نگهداری کنید. با این حال، فعالیت تغذیه ای حشرات می تواند آسیب جدی به پتوس شما وارد کند.

اکثر آنها ابتدا برگ را سوراخ می کنند و سپس با مکیدن از مایعات آن استفاده می کنند.ساير آفات به سادگي برگ ها را مي خورند. در هر صورت، عمل تغذیه آنها باعث ایجاد سوراخ در برگ های پتوس می شود.برخی از نواحی تغذیه نیز ممکن است به مناطق مرده تبدیل شوند و سپس سوراخ شوند.

آفات مختلف سوراخ هایی با اندازه ها و شکل های مختلف ایجاد می کنند.در ادامه انواع آن ها را بررسی می کنیم.

الف -سوراخ های نامنظم

اگر متوجه سوراخ های نامنظم در پتوس خود شدید، می تواند نتیجه هجوم آفات زیر باشد:

1 -لیریومیزا ملانوگاستر(Liriomyza melanogaster):

محتمل ترین دلیل ایجاد سوراخ در برگ های پتوس شما وجود این آفت است. از آنجایی که حشرات در خاک زندگی می کنند، بعید است که آنها را ببینید.آنها فقط شب ها برای تغذیه یا تخم گذاری روی شاخ و برگ های پتوس شما بیرون می آیند.

این آفت به عنوان استخراج کننده برگ طبقه بندی می شود. یعنی در هنگام تغذیه و تخم گذاری تونل هایی را در بافت برگ ایجاد می کند.در واقع، این حشرات تخم های خود را در تونل هایی در زیر اپیدرم می گذارند.

تخم ها شفاف هستند اما در نهایت سفید رنگ می شوند. لاروها در داخل تونل ها بالغ می شوند و به زمین می افتند.رشد و خروج آنها آثار آسیبی در برگ بر جای می گذارد و باعث ایجاد سوراخ در برگ های پتوس می شود.

ماده های بالغ باعث می شوند که برگ ها خالدار و زرد به نظر برسند. این به دلیل است که آنها برگه ا را در حین تخم گذاری و تغذیه سوراخ می کنند.

این آفت ها اغلب در امتداد حاشیه برگ ها و در نوک برگ ها یافت می شوند.اگر شرایط خیلی سخت باشد، ممکن است تعداد سوراخ در برگ های پتوس زیاد شود و درنتیجه زودتر از موعد از بین بروند.زخم های روی برگ ها همچنین ممکن است به عنوان نقطه ورود بیماری های قارچی و باکتریایی باشد.

کنترل و مدیریت لیریومیزا ملانوگاستر :

برای کنترل های بیولوژیکی، استفاده از دشمنان طبیعی حشرات استخراج کننده برگ را مدنظر قرار دهید. یکی از این دشمنان طبیعی زنبورهای پارازیتی یا انگلی هستند.

راه دیگر این است که از حشره کش استفاده کنید.برای نتیجه گیری بهتر باید قبل از شب سمپاشی کنید زیرا این آفت یک آفت شبانه است.

2-حلزون

حلزون‌ها سوراخ‌های نامنظم را اغلب در وسط برگ ایجاد می کنند. بر خلاف استخراج کننده های برگ، تونل ها یا لکه های گرد باقی نمی گذارند.آنها سوراخ هایی با ظاهر عجیب را در شاخ و برگ ایجاد می کنند و در نتیجه چیزی به نام برگ های پنیر سوئیسی ایجاد می شود.مسیرهای چسبناک روی پتوس شما نشان دهنده وجود حلزون ها است.

کنترل و مدیریت حلزون ها

هنگامی که هوا خنک و مرطوب است، حلزون ها دوست دارند به پتوس حمله کنند. از پاشیدن آب و آبیاری از بالا باید خودداری شود. همچنین پتوس های خود را در مکانی گرم قرار دهید.

3 -جیرجیرک بوته ای

جیرجیرک بوته ای نوعی حشره است که از برگ گیاهانی مانند پتوس تغذیه می کند. این آفات، مانند لیریومیزا ملانوگاستر، باعث ایجاد سوراخ های نامنظم در برگ های پتوس شما می شوند.

آنها معمولاً تخم های خود را در تونل هایی که از ساقه ها و برگ ها تشکیل شده اند می گذارند.برخی تخم های خود را در خاک می گذارند. در هر صورت، عمل تغذیه جیرجیرک های بوته ای منجر به بریدگی هایی می شود که در نهایت به سوراخ تبدیل می شوند.آنها بیشتر در شب و عصر فعال هستند.

کنترل و مدیریت جیرجیرک های بوته ای

بهتر است ابتدا شکارچیان طبیعی جیرجیرک های بوته ای را قبل از توسل به کنترل های شیمیایی تشویق کنید. شکارچیان طبیعی شامل پرندگان ، مارمولک ها ، عنکبوت ها و حتی گربه ها می شود.

4 -کاترپیلار یا کرم صدپا

کاترپیلارها به احتمال زیاد به دلیل سوراخ های نامنظم در امتداد لبه های بیرونی برگ های پتوس مقصر هستند. کاترپیلارها، مانند اکثر استخراج کننده های برگ، پس از خروج از گیاه، به شدت از گیاه میزبان تغذیه می کنند. به طوری که لبه های برگ های آسیب دیده ممکن است جویده یا پاره شده به نظر برسند.

مسئله این است که کرم ها می توانند قبل از رفتن به برگ بعدی، کل برگ را بخورند. اگر کنترل نشوند علاوه بر ایجاد سوراخ در پتوس ، می توانند آن را برهنه کنند.

کنترل کاترپلار

اگر آنها کم هستند، به سادگی آنها را دستچین کنید، له کنید یا دور بریزید.همچنین می توانید به شکارچیان طبیعی مانند پرندگان و زنبورهای انگلی تکیه کنید. روکش هایی را روی پتوس های فضای باز خود قرار دهید. این محافظ ها از تخم گذاری پروانه ها روی گیاه شما جلوگیری می کند.

5-گوش خیزک

گوش‌ خیزک ها معمولاً ترجیح می‌دهند از آفاتی مانند شته‌ها تغذیه کنند. اما این حشرات می توانند از برگ های پتوس تغذیه کنند و باعث به وجود آمدن سوراخ در برگ های پتوس شوند. آنها به ندرت پرواز می کنند و زیر مالچ، برگ های مرطوب و سنگ ها پنهان می شوند.

مانند بسیاری از آفاتی که ذکر شد، گوش خیزک ها نیز شبگرد هستند. با روشن شدن چراغ ها می توانید آنها را در ایوان، پاسیو یا باغ خود پیدا کنید.

اگر چند سوراخ دندانه دار در برگ های پتوس مشاهده کردید، به احتمال زیاد گیاه پتوس شما مورد هجوم گوش خیزک قرار گرفته است.این آفات بیشترین خسارت را در شب و پس از آبیاری شدید یا بارندگی وارد می کنند.رطوبت بیش از حد آنها را از جایی که مخفی می شوند خارج می کند و به سمت پتوس شما هدایت می کند.

کنترل و مدیریت گوش خیزک ها

چندین تله ظرف کم عمق پر از یک ماده شیرین درست کنید. آنها نمی توانند از مایع خفه کننده خارج شوند.روش دیگر این است که از حشره کش حاوی اسپینوساد استفاده کنید. این حشره کش غیر سمی است و به خوبی در برابر گوش خیزک عمل می کند.

6- سوسک کک

آسیب سوسک کک و وجود سوراخ در برگ های پتوس گاهی با آسیب حلزون اشتباه گرفته می شود. این حشرات از مواد موجود بین رگبرگ برگها تغذیه می کنند.در نتیجه، تعداد زیادی سوراخ کوچک گرد و نامنظم بین رگ ها وجود دارد.

سوسک های کک بالغ بسیار کوچک هستند (حدود 1.6 تا 1.8 اینچ طول دارند). این سوسک ها می توانند خاکستری متالیک، قهوه ای مایل به آبی، برنزی یا سیاه باشند. پتوس‌هایی که به‌شدت توسط این حشرات آلوده شده‌اند، رشد ناقصی دارند و پژمرده می‌شوند.

کنترل و مدیریت سوسک های کک

می‌توانید از ترکیبی از کنترل‌های شیمیایی و غیرشیمیایی برای مدیریت هجوم سوسک‌های کک در پتوس خود استفاده کنید.

از شکارچیان طبیعی مانند زنبور براکونید برای از بین بردن سوسک های کک استفاده کنید یا از آفت کش های باغی بر پایه پیرترین، اسپینوساد، مالاتیون یا سیفلوترین استفاده کنید.

ب-ضایعات بیضی یا زاویه ای

عفونت های قارچی مانند آنتراکنوز معمولاً مقصر ضایعات زاویه ای یا بیضی روی پتوس شما هستند. آنتراکنوز یک بیماری قارچی لکه برگی است .معمولاً در اوایل بهار زمانی که خنک و مرطوب است به پتوس حمله می کند.

یکی از اولین علائم این بیماری، ظهور لکه های مرده قهوه ای تیره کوچک یا نامنظم در قسمت های زیرین است. ضایعات به مرور زمان تیره و به سوراخ‌هایی تبدیل می شوند.برگه ای پتوس که تحت تأثیر قرار گرفته اند ممکن است چروک  شده و دچار ریزش زودرس شوند.

کنترل و درمان

قطعات پتوس آلوده را بردارید و دور بریزید. پس از هر بار استفاده، حتما دست ها و ابزار باغبانی خود را تمیز کنید.

کنترل آفاتی مانند کنه های عنکبوتی که می توانند قارچ آنتراکنوز را گسترش دهند.

با استفاده از قارچ کش بر پایه مس، پتوس را کاملاً اسپری کنید.

ج-لبه های پیچ خورده

لبه‌های پیچ خورده روی برگ‌های پتوس نشان‌دهنده آلودگی حشراتی است که دهان جونده دارند. آنها اغلب توسط کرم ها ، حلزون ها و سوسک ها ایجاد می شوند.

برخی از این آفات می توانند قبل از حرکت به سمت شاخ و برگ های باقی مانده، کل برگ ها را بجوند.

پتوس با برگ های پیچ خورده ممکن است رشد خود را متوقف کند. برگها ممکن است زرد، پژمرده و یا زودتر از موعد از بین بروند.این برش ها ممکن است در برخی موارد به عنوان نقطه ورود عفونت های باکتریایی و قارچی عمل کنند.

کنترل و درمان

حشرات بزرگ و قابل مشاهده مانند کرم ها و حلزون ها به راحتی قابل حل هستند. باید مطمئن شوید که آنها را کاملا از بین برده اید.

از شکارچیان طبیعی استفاده کنید. این روش بیولوژیکی اغلب بی خطر است و هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت.شکارچیان طبیعی عبارتند از زنبورهای انگلی ، نماتدهای انگلی یا پرندگان

همچنین می توانید گیاه خود را در فضای باز قرار داده و حشرات را با شلنگ پایین بیاورید. یک جریان قوی آب را از همه جهات هدایت کنید تا مطمئن شوید که همه آفات از بین می روند.

7-رطوبت کم

پتوس گیاهی است که در رطوبت بالا رشد می کند. بنابراین، اگر متوجه سوراخ‌هایی در شاخ و برگ‌های جدید شدید، رطوبت پایین به احتمال زیاد مقصر است. این امر معمولا در زمستان اتفاق می افتد.

در صورت کمبود رطوبت، برجستگی برگ ها اغلب به دلیل از دست دادن رطوبت خشک و ترد می شوند. در نتیجه، باز شدن و رشد برگ های جدید باعث ایجاد سوراخ می شود.

راه حل

یک سینی آب با سنگریزه در نزدیکی پتوس خود قرار دهید.

پتوس خود را مرتباً مرطوب کنید.

در صورت نیاز از یک مرطوب کننده برای افزایش رطوبت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *